english-flag_thumb.png nederlandse-vlag_thumb.png

 

mastering music | ear for detail.

Mastering bij Masterenzo

Masterenzo Mastering is een Rotterdamse muziek studio voor mastering.

Bij mastering draait het om het voorbereiden van muziek voor release op Spotify, vinyl of cd. Equalizing, compressie en saturatie spelen een grote rol om muziek meer emotie, impact en kracht te geven.

De studio (Enjoy the Silence) is gelegen in een sfeervol oud huis uit 1927. Het idee achter de studio is om een huiskamersfeer te creëren.
De kamer klinkt bijzonder goed en maakt connectie met de buitenwereld via prachtige glas in lood ramen en daglicht.

Mijn filosofie is om met minimale ingrepen een maximaal resultaat te behalen. Het best klinkende nummer met de meeste energie fungeert als uitgangspunt voor de mastersessie. De andere tracks worden met precisie en aandacht naar hetzelfde niveau van energie en vibe gebracht.

Het hart van de studio is het op eigen specificaties gebouwde monitor systeem met Peerless en Vifa drivers. Het systeem past akoestisch perfect in de ruimte en samen met de Amphion Two15 speakers maakt dit tot de perfecte afluistering voor mastering: nauwkeurig én muzikaal.

Een enkel rack met een uitgekiende selectie van (gemodificeerde) buizen en solid state apparatuur zorgt voor een korte signaalweg en maximale flexibiliteit.
De analoge apparatuur wordt aangevuld met enkele plug-ins voor processing die niet haalbaar is met analoge apparatuur. Een prachtig huwelijk tussen analoog en digitaal!

Aarzel niet om contact met me op te nemen als je vragen hebt over wat mastering voor jouw band of project kan betekenen!

Als je een mastersessie wilt boeken kun je ook het contactformulier onderaan deze pagina gebruiken.

Masterenzo heeft gewerkt voor vele artiesten waaronder Stevie Ann, Phil Bee's Freedom, de John F Klaver Band, Charlie Dée en Gery Mendes en is actief als mastering engineer sinds 2003.

Masterenzo Mastering is een door Apple goedgekeurde Mastered For iTunes mastering studio. Lees hier meer informatie over het Apple Mastered For iTunes programma (Engels).

MFiT-Badge

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Over de Engineer

Masterenzo-Enjoy the Silence.jpgMasterenzo Mastering is opgericht in 2015 door Renzo van Riemsdijk (Ede, 1973).

Na een studie chemie begon mijn muzikale carrière midden jaren '90 met een studie elektrisch gitaar aan het Rotterdams Conservatorium.

Na afstuderen leidde de groeiende interesse in de kwaliteit en uiteindelijke klank van opnames tot de start van mijn eigen mastering studio in 2003: de Masterenzo Audio Room.

Na te hebben gewerkt in Rotterdamse studio's als de Excess Studio’s (2009-2012) en de Real Music Room (2012-2015) was de tijd rijp voor een volgende stap: opnieuw een eigen mastering studio: Masterenzo Mastering (vanaf 2015). De studio is vernoemd naar een nummer van Depeche Mode: Enjoy the Silence.

Gedurende de jaren werk ik constant aan ontwikkeling van mijn luister- en masteringvaardigheden.

Masterenzo Mastering valt op door een zeer persoonlijke benadering met een gunstige prijs-kwaliteitsverhouding.

Mijn manier van werken is sterk beïnvloed door mastering icoon Bernie Grundman, een Amerikaanse engineer die vele prachtige albums heeft afgeleverd, waaronder 'Aja' van Steely Dan, Prince's 'Purple Rain' en 'Thriller' van Michael Jackson. Zijn visie, oren en mastering filosofie zijn een schoolvoorbeeld van transparantie, muzikaliteit en energie.

Geboren in de jaren '70 ben ik zeer geïntrigeerd door de verbluffende geluidskwaliteit van vele albums uit die tijd. Luister eens naar 'Rumours' van Fleetwood Mac en wees getuige van het ontzettend hoge niveau van de productie (en geluidskwaliteit) en vraag jezelf af: is harder ook echt beter?

Naast mastering luister ik graag naar muziek op vinyl of cd. Ik ben een groot fan van chocolade, goede koffie en Schotse whisky en ik kook graag. Regelmatig ben ik met vrienden te vinden in de Rotterdamse binnenstad.

Columns over Mastering

Ik schrijf maandelijkse columns over mastering voor het Rotterdamse muziekplatform Popunie. Hiermee hoop ik de vele onduidelijkheden die er bestaan over mastering enigszins op te helderen.
Ik schrijf zowel over de niet-technische kant van mastering (de manier waarop we tegenwoordig naar muziek luisteren t.o.v. de jaren '70) als over technische zaken (de loudness war en het beëindigen ervan).
De columns zijn hier te vinden.

Artiesten

Selectie van gemasterde titels

Andere opdrachtgevers:

Spierenburg Music
NEW Productions (Soldaat van Oranje)
Audio Brothers Music Productions
Jurrie Meulman Music Productions
Maluku Sweden Connection

Anderen over Masterenzo Mastering

"Masterenzo heeft ervoor gezorgd dat mijn eindproduct naar een hoger plan is getild. Alle details en nuances in de mix zijn subtiel geaccentueerd en alle nummers samen zijn een echt geheel geworden met een extra drive en glans.
Thanks Renzo, volgende keer weer!"
John F Klaver, John F Klaver Band (Blues, Americana, Pop)

"Renzo is een ware professional die een hoge kwaliteit levert. Hij is snel en erg relaxed om mee te werken. Tnx voor het puike werk Renzo!"
Martijn Spierenburg, Spierenburg Music (Producer)

"Het meeste van mijn masterwerk stuur ik naar Renzo. Hij is duidelijk, snel en voelt precies aan wat de master nodig heeft.
Als ik de masters terugkrijg (meestal al na een paar dagen) hebben mijn mixen altijd de juiste puntjes op de i's zonder dat de authenticiteit van de mix is aangetast.
Verder is Renzo fijn om mee te werken en erg betrokken bij de projecten die ik hem aanlever."
Jurrie Meulman, Studio 9, Zwolle

"Mastering kan je project maken of breken. Goede communicatie en vaardigheden zijn hierdoor een noodzaak. Renzo luistert goed naar wat de artiest vraagt en vertaalt dat naar de gewenste intensiteit en sound.
Van harte aan te bevelen!"
Phil Bee, Phil Bee's Freedom (Soul Blues)
Album Memphis Moon (Sept. 2016), Continental Records

"Een gedreven professional die een hele mooie sound neerzet en heel goed weet wat de muziek vraagt."
Dina (Singer-Songwriter met West Afrikaanse invloeden)
Album My Own Way

"Hij is snel, nauwkeurig en weet waar hij mee bezig is. Daarnaast is hij in staat het maximale uit de mixen te halen.
Dat werkt prettig en voelt erg comfortabel."
Michiel Poelgeest, Villeneuf (Pop)

"Renzo heeft een scherp gehoor voor en een grote affiniteit met akoestische singer-songwriter muziek. Hij stond erg open voor mijn wensen aangaande de sfeer van het eindproduct en dat werkte erg prettig. Hij toonde zich een ware meester in het bereiken van een zo natuurlijk mogelijke en pure sound met een spontane 'live feel'.
Renzo heeft een belangrijke invloed gehad op het album!"
Paul de Bijl (Americana)

"Sinds ik kennisgemaakt heb met Renzo en zijn werk realiseer ik me hoe slecht ik voorheen luisterde."
P.H. Devos (Singer-Songwriter, New Folk)

Tarieven en info

Masterenzo Mastering hanteert een tarief van 45 euro per track (excl. 21% BTW).

Neem contact met me op als je meerdere tracks gemasterd wilt hebben (album of ep) en je ontvangt direct een offerte op maat, passend binnen je budget!

Er is geen verschil in prijs tussen een bijgewoonde of een niet-bijgewoonde masteringsessie.

Buiten Nederland en binnen de EU betaal je geen BTW als je een geldig BTW nummer kunt overleggen. Buiten de EU betaal je sowieso geen BTW.

Voorbereiding van songs voor mastering

  1. Heb je hulp nodig tijdens het mixproces? Stuur me de ruwe mixen, ik zal er aandachtig naar luisteren en feedback geven. Alles wat nodig is om een zo hoog mogelijke kwaliteit te behalen!
  2. Houd rekening met een paar dB's headroom wanneer mixen gebounced worden naar stereo
  3. Gebruik geen leveling tools zoals limiters of normalizers op de stereo bus
  4. Verander nooit de sample rate van de files (kHz)
  5. Vergeet niet om een ISRC-nummer aan te vragen, het is gratis! Check de Sena website voor meer info.
  6. Sla bestanden op als 32-bit of 24-bit data files (.wav or .aiff), mp3 is niet geschikt voor mastering!

Mastering voor Vinyl

Vinyl masters zijn door fysieke beperkingen van het medium milder qua toon en volume dan digitale masters. Er worden twee bestanden gemaakt, één voor kant A en één voor kant B.

Digitale masters kunnen met een aantal kleine aanpassingen worden omgezet naar vinyl masters.

Mastering for vinyl

Mastering voor Spotify

Spotify en andere streaming muziekdiensten gebruiken 'loudness normalization' om er voor te zorgen dat alle afgespeelde tracks even luid klinken.
Het aanleveren van luide masters werkt hierdoor contraproductief. De algoritmes van Spotify zullen het level verlagen waardoor de master minder dynamisch klinkt met minder energie.

De meeste streaming muziekdiensten werken met een loudness standaard van -14 LUFS (nog steeds luider dan de door de Audio Engineering Society (AES) aanbevolen standaard van maximaal -16 LUFS). Muziek gemasterd voor Spotify (-14 LUFS) klinkt dynamisch en met meer energie en impact.

Laat het me weten of de masters gebruikt gaan worden voor streaming muziekdiensten. Je zult beloond worden met zachtere maar veel beter klinkende masters!
Laten we de loudness war een halt toeroepen. Over het onderwerp loudness heb ik voor het Rotterdamse muziekplatform Popunie verschillende columns geschreven.

Bij Spotify (of bij andere streamingdiensten) kunnen 24-bit audio files worden aangeleverd. De streamingdienst zorgt voor omzetting van de tracks naar het juiste afspeelformaat. (dit geldt voor zowel de gratis als de premium abonnementen en voor alle streamingdiensten)

Gemasterd voor iTunes (MFiT)

Het Apple Mastered for iTunes programma bestaat uit een aantal tools die er voor zorgen dat ongecomprimeerde 24-bit audio files op een juiste manier worden gecodeerd naar het (Apple) AAC formaat.
De tracks worden aangepast voor de hoogst mogelijke kwaliteit voor weergave op computer, smartphone, tablet en andere Apple-apparaten.

Masterenzo Mastering is een Apple goedgekeurde Mastered For iTunes mastering studio.
More info over MFiT? Lees de paper! (Engels)

FAQ

Vragen over mastering die regelmatig voorbij komen.

Waarom mastering?

De markt is tegenwoordig erg competitief. Eén van de belangrijkste doelen met mastering is om je muziek qua geluidskwaliteit op te laten vallen tussen de rest. Het gaat allemaal om energie ;-)

De juiste files voor de juiste media.
Voor een cd zijn andere bestanden nodig dan voor bijvoorbeeld Spotify.

Een vers paar oren om naar je muziek te luisteren!
Als je de nummers al vele malen gehoord hebt is het moeilijk om objectief te blijven oordelen.
Geef je je kostbare songs in handen van een ervaren mastering engineer dan ben je verzekerd van een geheel nieuwe blik op het héle project.

Is het mogelijk om advies te krijgen tijdens het mixproces?

Jazeker! Soms kan extra paar oren een mogelijk problematische mix vooruit helpen.

Het sturen van tussenmixen kan dan uitkomst bieden. Na aandachtig beluisteren van de mix zal ik je feedback geven.

Uiteindelijk streven we naar het perfecte eindresultaat. Hoe beter de mix, hoe beter de master zal klinken.

Wat gebeurt er nadat ik een mastersessie geboekt heb?

Zodra de mixen af zijn komt mastering in beeld.

Na ontvangst van de bestanden worden alle nummers eerst goed beluisterd.

Het best klinkende nummer met de meeste energie en 'vibe' wordt als eerste gemasterd.

Deze track zal fungeren als referentie voor de andere songs.

Sessie bijwonen of niet?

De beslissing ligt bij jou. Normaal gesproken kunnen niet-bijgewoonde sessies sneller plaatsvinden omdat er geen afspraak hoeft te worden ingepland.

Als je de sessie wilt bijwonen: in verband met de grootte van de studio is dit mogelijk voor maximaal twee personen.

In prijs is er geen verschil tussen een bijgewoonde of niet-bijgewoonde mastersessie.

Hoe zit het met revisies?

100% tevredenheid is het streven van Masterenzo Mastering.

Indien je wijzigingen in de master wilt laten aanbrengen is dit mogelijk zonder bijbetaling.

Revisies zijn wel gebaseerd op een zogenaamde 'fair use policy'.

Kunnen er masters van alternatieve takes gemaakt worden? (radio edits of instrumentals)

Jazeker. Hoe eerder ik dit weet, hoe beter!

Voor het maken van alternatieve takes van een reeds gemasterde song wordt een extra vergoeding berekend.

Is 'stem mastering' mogelijk?

Ja dat kan. Soms kan het werken met stems handig zijn om de juiste balans tussen bijvoorbeeld vocalen en muziek in een nummer te bepalen.

Vanwege de extra tijd die hiervoor nodig is wordt bij stem mastering een vergoeding bovenop de reguliere prijs berekend.

Verzorgen jullie ook opnames en/of mix?

Nee, Masterenzo Mastering is een gespecialiseerde mastering studio.

Ik kan je wel in contact brengen met professionele opnamestudio's hier in Rotterdam.

Voor goede mixen adviseer ik je contact op te nemen met mix engineer Caspar Wijnberg. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring en heeft gewerkt voor artiesten als De Jeugd Van Tegenwoordig, Trijntje Oosterhuis, Candy Dulfer en Womack & Womack.

Meer info over Caspar kun je vinden op zijn Facebook pagina.

Wat is DDP?

DDP staat voor "Disc Description Protocol".
Dit is een map met bestanden die gebruikt wordt voor de fabricage van cd's.

Als je een fysieke cd of ep uitbrengt worden de gemasterde tracks in de juiste volgorde inclusief CD-Text en/of ISRC/UPC codes in een DDP map geplaatst.

Daarna wordt de gehele map online doorgestuurd naar de cd perserij. DDP is vele malen betrouwbaarder dan het sturen van fysieke cd's.

Voor vinyl is geen DDP nodig. Voor een vinyl release worden er twee bestanden gemaakt: één voor kant A en één voor kant B.

Bij Masterenzo Mastering is de prijs voor het masteren van een album of ep inclusief het maken van een DDP map.

Naar welke muziek luister je zelf?

Het hangt af van mijn stemming maar ik ben een groot fan van de Noorse songwriter Thomas Dybdahl. Ik luister ook veel naar de Amerikaanse gitarist en zanger Blake Mills.

Ook luister ik graag naar goede gitaar georiënteerde muziek van onder andere de Tedeschi Trucks Band en natuurlijk mijn grote gitaarhelden Stevie Ray Vaughan en Jimi Hendrix.

Daarnaast heb ik een zwak voor muziek uit de jaren '70. Vaak zijn dit albums geproduceerd door vakkundige enigineers. Een mooi voorbeeld is 'Rumours' van Fleetwood Mac.

Chardonnay of Grüner Veltliner?

Het hangt allemaal af van de gelegenheid en van de maaltijd die erbij gegeten wordt.

Beide wijnen zijn zeer geschikt om gewoon los van te genieten of als begeleiding van een heerlijke maaltijd.

Uiteindelijk is je persoonlijke smaak toch het belangrijkst maar als je het mij vraagt, ik zou voor de Grüner Veltliner gaan. Zijn minerale karakter is weergaloos!

Info over het voorbereiden van je songs voor mastering vind je in de Tarieven en info sectie.

Heb je vragen? Stuur een e-mail of neem contact op via het formulier onderaan deze pagina.

Mastering samples


Vergelijk mixen en masters en hoor het verschil..!
Luister bij voorkeur met hoofdtelefoon of via een goede hifi set.







Apparatuur

Analoog:

  • Avalon VT-747sp tube/Class A compressor/equalizer
  • TK-Audio TK-lizer Mastering equalizer met Mid/Side matrix (gemodificeerd)

Digitaal:

  • Crane Song HEDD, AD/DA converter met tube harmonics and tape saturation

Monitoring:

  • Custom built Thermionic Microlabs main monitor systeem (passief), 
    vintage Marantz SE KI en Sony ES versterkers
  • Amphion Two15 monitor speakers, vintage Pioneer Reference amp
  • MB Quart Phone 90 hoofdtelefoon (West-Duitse Qualität uit de jaren '80)
  • SPL 2Control monitor controller

Software:

  • Wavelab Pro
  • Sonoris DDP Creator
  • Een selectie van esoterische plugins van Kush Audio, Tokyo Dawn Labs (Ohlhorst Digital), FabFilter en Slate Digital

Overig:

  • nOb generieke controller
  • Custom designed en handgebouwd studio meubilair, geïnspireerd door Northward Acoustics
  • Bekabeling: Unity teflon silver plated OFC
  • Een selectie van esoterische koffiebonen

Contactgegevens Masterenzo Mastering

Bericht versturen:

Vereist
Vereist
Captcha Code

Studio adres:

Masterenzo Mastering
Renzo van Riemsdijk
Schielaan 32 A
3043 HC Rotterdam

 telephone.png    06 21 462 953

 envelope.png    renzo[at]masterenzo.nl

 globe.png    www.masterenzo.nl

Kamer van Koophandel Rotterdam: 24 34 28 39

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam